03.11.2020 08:59

Zagraj z nami w scrabble

Grałaś(łeś) kiedykolwiek w scrabble? Nie? Nie ma problemu. Zapraszam uczniów II LO do udziału w zdalnym turnieju, który będzie trwał przez kilkanaście najbliższych dni (codziennie nowe zadanie).

Zasady są następujące:

Scrabble to gra słowna. Polega na układaniu na planszy powiązanych ze sobą słów przy użyciu płytek z literami o różnej wartości - przypomina to budowanie krzyżówki. Celem gry jest uzyskanie jak najwyższego wyniku. Każdy gracz stara się uzyskać jak najwięcej punktów układając słowa w taki sposób, by wykorzystać wartość liter i premiowane pola na planszy. Zależnie od umiejętności graczy, suma uzyskanych w grze punktów może osiągnąć od 50 do 800, albo nawet więcej.

Wartość punktowa i liczba liter

  • 0 punktów: blank (x2)
  • 1 punkt: A (x9), E (x7), I (x8), N (x5), O (x6), R (x4), S (x4), W (x4), Z (x5)
  • 2 punkty: C (x3), D (x3), K(x3), L(x3), M(x3), P (x3), T (x3), Y (x4)
  • 3 punkty: B (x2), G(x2), H(x2), J (x2), Ł (x2), U (x2)
  • 5 punktów: Ą (x1), Ę (x1), F (x1), Ó (x1), Ś (x1), Ż (x1)
  • 6 punktów: Ć (x1)
  • 6 punktów: Ć (x1)
  • 7 punktów: Ń (x1)
  • 9 punktów: Ź (x1)

Gracze mają do dyspozycji 98 płytek z literami alfabetu oraz dwie płytki puste, które będziemy nazywać blankami (patrz powyżej). Każdej literze odpowiada określona liczba punktów (widoczna w prawym dolnym rogu płytki). Blank nie ma żadnej wartości punktowej, ale może zastępować dowolną literę z zestawu. Gracz, który kładzie blanka, musi powiedzieć, jaką literę blank zastępuje - ustalenie to pozostanie ważne do końca gry. Plansza składa się z kwadratowych pól ułożonych w 15 wierszach i 15 kolumnach, rozdzielonych liniami.

Pola premiowe

Na planszy znajdują się specjalne premiowe pola, które zwiększają wartość układanych słów.

Premie literowe - jasnoniebieskie pola podwajają wartość położonej na nim litery. Ciemnoniebieskie pola potrajają tę wartość. Premie słowne - jeśli jedna z liter układanego wyrazu zostanie umieszczona na jasnoczerwonym polu, wartość całego wyrazu zostanie podwojona, a jeśli na ciemnoczerwonym polu - potrojona.

Jeśli słowo znajdzie się na polach zarówno premii literowych jak i słownych, przed podwojeniem lub potrojeniem wartości słowa zostają uwzględnione wszystkie premie literowe. Każda premia dotyczy tylko tego ruchu, w którym gracz kładzie na niej płytkę z literą.

Uwaga: Kiedy na polu podwójnej lub potrójnej premii słownej zostanie położony blank, suma wartości liter tworzących słowo zostanie podwojona lub potrojona mimo zerowej wartości samego blanka. Blank położony na polu podwójnej lub potrójnej premii literowej nadal ma wartość zerową.

Ułożenie pierwszego słowa

Pierwszy gracz tworzy z dwóch lub więcej płytek słowo i układa je na planszy poziomo (od lewej do prawej) lub pionowo ( z góry na dół), w taki sposób, by jedna z płytek znalazła się na centralnym polu (z gwiazdką)). Nie wolno układać słów ukośnie. Wszystkie płytki użyte podczas ruchu muszą znaleźć się po ułożeniu na planszy w jednej ciągłej linii pionowej lub poziomej.

Dozwolone słowa

Dozwolone jest korzystanie ze wszystkich słów znajdujących się w słownikach języka polskiego oraz ich poprawnych form gramatycznych, z wyjątkiem tych, które zaczynają się od wielkiej litery, są skrótami, przedrostkami lub przyrostkami albo wymagają użycia apostrofu lub łącznika. Wszystkie słowa dozwolone w grze zawarte są w Oficjalnym Słowniku Polskiego Scrabblisty (OSPS). Po zakończeniu ruchu, nie można zmieniać położenia na planszy żadnej płytki, ani jej zdejmować, chyba że słowo zostanie słusznie zakwestionowane.

Obliczanie wartości pierwszego słowa

Gracz kończy ruch obliczając wartość ułożonego słowa i przekazując ją zapisującemu, który rejestruje ją na arkuszu wyników. Wartość słowa oblicza się dodając liczby widoczne na płytkach, z uwzględnieniem wszystkich pól premiowych na których słowo się znajduje. Na koniec każdego ruchu gracz dobiera z woreczka tyle płytek. ile wyłożył, dzięki czemu zawsze ma na stojaku siedem płytek.

Specjalna premia: 50 punktów

Gracz, któremu uda się w jednym ruchu wyłożyć wszystkie siedem płytek, otrzymuje 50-punktową premię. Jest ona dodawana do wyniku po uwzględnieniu wszystkich pól premiowych.

Współrzędne

Wokół zewnętrznej krawędzi planszy umieszczono współrzędne. Służą one wyłącznie do opisu położenia pola na planszy. Na przykład, pole w lewym górnym rogu będzie nosić nazwę A1, jeśli znajdzie się na nim pierwsza litera słowa ułożonego poziomo. Jeśli natomiast zaczyna się na nim słowo ułożone pionowo, będziemy je nazywać 1A.

Ranking graczy:

Przez cały turniej będę prowadził ranking graczy (podając ich pseudonimy lub imiona i nazwiska – wedle życzenia).

Zadania będą pojawiać się codziennie rano. Po ułożeniu wyrazu należy wysłać go do mnie do północy tego samego dnia w wiadomości za pośrednictwem dziennika elektronicznego podając:

imię i nazwisko gracza (lub pseudonim, który będę publikował), numer zadania, proponowany wyraz oraz jego ułożenie na planszy wg współrzędnych podanych powyżej.  Brak współrzędnych położenia wyrazu uniemożliwia przyznanie punktów graczowi. Jeśli dany wyraz nie będzie dozwolony (nie występuje w OSPS-ie), gracz w danym zadaniu otrzymuje 0 punktów.

Przykładowo: Jan Kowalski, wyraz "ZWIEŹ", położenie H8

Pierwsze punktowane zadanie zamieszczę już w środę rano, a na rozgrzewkę powyższy obrazek. Co ułożycie (i jak położycie na planszy) z tych literek? Najwyżej punktowane rozwiązanie podam tutaj dzisiaj ok. 20:00

EDIT

Jeśli ułożyłaś/łeś wyraz za 76 punktów - to możesz sobie pogratulować. Jaki to wyraz i jak należało go położyć na planszy - odpowiedź znajdziecie tutaj.

 

Zapraszam do zabawy

Marek Podgórski

 

Bonus:

Lista dozwolonych dwuliterówek z objaśnieniami

AD - do... (np. ad 1, ad 2)

AG - D.lm. od AGA - ropucha olbrzymia z Ameryki Południowej

AJ - wykrzyknik oznaczający przerażenie, ból

AL - D.lm. od ALA - oddział jazdy w starożytnym Rzymie

AR - jednostka powierzchni gruntów równa 100m2

- D.lm. od ARA - duża, jaskrawo upierzona papuga z Ameryki Południowej

AS - karta do gry

AT - moneta laotańska - 1/100 kipa

AU - okrzyk bólu

- spójnik

BA - wykrzyknik wyrażający zdziwienie, podziw

BE - nazwa litery B

BO - ponieważ

BU - wyraz naśladujący buczenie

BY - spójnik

CE - nazwa litery C

CI - M.lm. zaimka TEN

CO - zaimek używany w pytaniach

DA - 3 os. lp. czasownika DAĆ

DE - nazwa litery D

DO - przyimek

EF - nazwa litery F

EH - wykrzyknik oznaczający zniechęcenie

EJ - okrzyk wyrażający przestrogę, pogróżkę

EL - nazwa liter L

- nazwa litery Ł

EM - nazwa litery M

EN - nazwa litery N

- nazwa litery Ń

ER - D.lm. od ERA

ES - zawijas

- nazwa litery Ś

ET - D.lm. od ETA - nazwa greckiej litery η, Η

EW - D.lm. od EWA - kobieta

FA - sylabowa nazwa dźwięku f

FE - wykrzyknik wyrażający obrzydzenie

FI - wykrzyknik wyrażający podziw

FU - wykrzyknik wyrażający wstręt

- wyraz naśladujący głos gęsi

GO - japońska gra planszowa

- D.lp. zaimka ON

HA - wykrzyknik wyrażający zdziwienie

HE - wykrzyknik wyrażający podziw, uznanie

- partykuła pytająca

HI - wyraz naśladujący śmiech

HM - wyraz naśladujący odgłos chrząknięcia

HO - wykrzyknik wyrażający podziw

HU - wyraz naśladujący głos sowy

ID - w psychoanalizie: jedna ze sfer osobowości

II - wykrzyknik oznaczający lekceważenie

- skała osadowa; samolot Ił (iljuszyn)

IM - C.lm. zaimka ONI

IN - w chińskiej filozofii klasycznej: żeński, negatywny pierwiastek zawarty w przyrodzie (JIN,YIN)

IW - D.lm. od IWA - wierzba palmowa

- że (spójnik)

JA - zaimek osobowy

- B.lp. zaimka ONA

JE - 3 os. lp. czasownika JEŚĆ

KA - nazwa litery K

KI - zaimek (używany tylko w wyrażeniach: ki diabeł, ki czort, kiego diabła)

KO - wyraz naśladujący głos kury

KU - do (przyimek)

LA - sylabowa nazwa dźwięku a

LI - chińska jednostka długości równa 0,5 km

LU - wyraz naśladujący odgłos chluśnięcia

MA - 3 os. lp. czasownika MIEĆ

- zaimek (moja)

- B.lp. zaimka MA (moja)

ME - M.lm. zaimka MA (moja)

MI - sylabowa nazwa dźwięku e

MU - C.lp. zaimka ON

MY - zaimek osobowy

NA - przyimek

NI - spójnik łączący zaprzeczone równorzędne części zdania

NO - partykuła wzmacniająca tryb rozkazujący

NY - grecka litera N

OD - przyimek

OJ - wykrzyknik wyrażający ból

OK - D.lm. od OKO (w sieci)

OM - jednostka oporu elektrycznego

ON - zaimek osobowy - książk. o niego

OP - rodzaj sztuki abstrakcyjnej (op-art)

OR - D.lm. od ORO - ludowy taniec Słowian południowych, tańczony w półokręgu

OS - D.lm. od OSA

- centralna linia układu

OT - partykuła wyrażająca lekceważenie OZ - wał z piasków i żwirów polodowcowych - okrzyk, wzmocnione o!

ÓD - D.lm. od ODA - forma poetycka

ÓS - D.lm. od OSA

ÓW - zaimek towarzyszący rzeczownikowi

PA - okrzyk pożegnalny

PE - nazwa litery P

PI - grecka litera

PO - przyimek

RE - sylabowa nazwa dźwięku d

- 3 os. lm. czasownika BYĆ

SE - sobie (gwarowo)

SI - sylabowa nazwa dźwięku h

SU - drobna moneta francuska równa 1/20 franka (SOU)

TA - zaimek wskazujący

- N.lp. zaimka TA

TE - M.lm. zaimka TA

- B.lp. zamika TA

TO - zaimek wskazujący

TS - wykrzyknik nakazujący milczenie

TU - zaimek wskazujący

TY - zaimek osobowy

UD - D.lm. od UDO

UF - wykrzyknik wyrażający zmęczenie, ulgę

UL - pomieszczenie dla pszczół

UT - D.lm. od UTA - japońska forma poetycka (nierymowany utwór liryczny złożony z 5 wersów) WE - przyimek (w)

WU - nazwa litery W

WY - zaimek osobowy

ZA - przyimek

ZE - przyimek (z)

ŻE – spójnik

 

Dozwolone trzyliterówki:

ABO ABY ACH ACZ AFT AGA AGĄ AGĘ AGI AGO AHA AIR AIS AJĆ AKR AKT ALA ALĄ ALB ALD ALE ALĘ ALF ALG ALI ALK ALO ALP ALT AMF ANA ANI ANO ANS ANT ARA ARĄ ARB ARĘ ARF ARK ARO ARS ARY ASA ASY ATA ATU ATY AUA AUĆ AUŁ AUR AUT

BAB BAĆ BAD BAI BAJ BAK BAL BAŁ BAM BAN BAŃ BAR BAS BAŚ BAT BAW BAZ BAŹ BĄK BEE BEG BEJ BEK BEL BER BET BEZ BEŻ BĘC BIB BIĆ BID BIG BIJ BIL BIŁ BIM BIO BIP BIS BIT BIZ BLA BLE BOA BOB BOĆ BOD BOI BOJ BOK BOL BOM BON BOR BOT BOY BOŹ BÓB BÓG BÓJ BÓL BÓR BRR BRU BRY BUC BUD BUF BUG BUK BUL BUŁ BUM BUR BUS BUT BUU BUZ BUŹ BYĆ BYK BYŁ BYM BYŚ BYT BZU BZY BZZ

CAB CAL CAP CAR CEK CEL CEŁ CEN CEŃ CEP CER CES CEW CEZ CHA CHE CHI CHU CIE CIĘ CIP CIS CIŹ CIŻ CLĄ CLE CLĘ CLI CŁA CŁO CŁU CNA CNĄ CNE CNI CNY COB COD COL COŚ CÓR CÓŻ CUĆ CUD CUG CUM CUP CYC CYG CYK CYM CYN CYT CZE CZI CZY

ĆMA ĆMĄ ĆMĘ ĆMI ĆMO ĆMY ĆPA

DAĆ DAG DAJ DAL DAŁ DAM DAN DAŃ DAO DAR DAT DĄB DĄĆ DĄŁ DĄS DĄŻ DBA DEJ DEK DEM DEN DER DES DĘB DĘĆ DĘG DIP DIS DIW DLA DMĄ DMĘ DNA DNĄ DNĘ DNI DNO DNU DNY DOG DOI DOK DOL DOM DON DOŃ DOZ DÓB DÓJ DÓL DÓŁ DÓZ DRĄ DRĘ DRR DRY DUD DUG DUH DUM DUO DUP DUR DUŚ DWA DWU DYB DYG DYL DYM DYN DYŃ DYR DYZ

ECH ECU EFA EFĄ EFĘ EFO EFY EGO EHE EHM EIS EKO EKS ELF EMO EMU END ENT EON ERA ERĄ ERB ERĘ ERG ERO ERY ESA ESU ESY ETA ETĄ ETĘ ETO ETY EWA EWĄ EWE EWĘ EWO EWY EZA EZĄ EZĘ EZO EZY

ĘSI

FAG FAI FAJ FAL FAŁ FAM FAN FAR FAS FAZ FEN FES FET FEZ FIG FIK FIL FIN FIS FIŚ FIT FIU FIZ FIŹ FOĆ FOK FOL FON FOR FOS FOT FRR FRU FUG FUJ FUL FUM FUR FUS FYL

GAĆ GAD GAF GAG GAI GAJ GAL GAŁ GAM GAŃ GAP GAR GAŚ GAY GAZ GAŻ GĄB GDY GEJ GEM GEN GES GEZ GĘB GĘG GĘŚ GHI GIB GID GIE GIF GIG GIK GIL GIN GIŃ GIR GIS GIT GNA GNĄ GNĘ GNU GOI GOJ GOL GON GOŃ GÓJ GÓL GÓR GRA GRĄ GRĘ GRO GRR GRU GRY GUB GUL GUM GUŃ GUR GUZ GZA GZĄ GZĘ GZI GZO GZY GŻĄ GŻĘ

HAF HAI HAJ HAK HAL HAN HAO HAS HAU HEC HEH HEJ HEL HEM HEN HEP HER HET HIF HIP HIS HIT HIW HMM HOC HOI HOJ HOL HOP HOR HOT HOY HUB HUF HUK HUN HUT HYC HYR HYŚ HYZ HYŹ

ICH IDĄ IDĘ IDO IDU IDY IDŹ IGR IKR IKS IKT ILE ILU IŁU IŁY IMA IMĄ IMĆ IMĘ IND INF INR IRG ISK IŚĆ ITR IWA IWĄ IWĘ IWO IWY IZB IZM

JAĆ JAD JAG JAJ JAK JAM JAP JAR JAŚ JAT JAW JAZ JAŹ JĄĆ JĄŁ JEB JEJ JEM JEN JER JEŻ JĘĆ JĘK JĘT JIG JIN JOD JOG JOJ JOL JON JOR JOT JUG JUK JUN JUR JUS JUT JUZ JUŻ

KAC KAŁ KAM KAN KAŃ KAP KAR KAS KAT KAW KAŹ KAŻ KĄP KĄT KEG KEA KEĄ KEE KEĘ KEI KEJ KEK KEM KEO KER KET KĘP KĘS KIC KIĆ KIE KIJ KIL KIŁ KIM KIN KIP KIR KIŚ KIT KIŹ KLE KLO KŁA KŁY KOC KOĆ KOB KOD KOG KOI KOK KOL KOM KOŃ KOP KOR KOS KOŚ KOT KÓJ KÓŁ KÓP KÓZ KPA KPI KPY KRA KRĄ KRĘ KRO KRY KSI KTO KUB KUC KUĆ KUF KUJ KUK KUL KUŁ KUM KUN KUP KUR KUŚ KWA KWI KYU

LAB LAĆ LAD LAG LAI LAK LAL LAŁ LAM LAŃ LAR LAS LAT LAW LĄC LĄD LĄG LEC LEĆ LEG LEI LEJ LEK LEN LEŃ LEP LES LEU LEW LEŹ LEŻ LĘG LĘK LIC LID LIG LIK LIM LIN LIP LIR LIS LIT LIZ LIŻ LNU LNY LOB LOG LOK LOL LOR LOS LOT LÓD LÓŻ LUB LUD LUF LUJ LUK LUM LUN LUŃ LUP LUR LUT LUZ LWA LWI LWU LWY LŻĄ LŻĘ LŻY

ŁAD ŁAJ ŁAM ŁAN ŁAŃ ŁAP ŁAŚ ŁAT ŁAW ŁAŹ ŁĄG ŁĄK ŁBA ŁBU ŁBY ŁEB ŁEZ ŁĘG ŁĘK ŁĘT ŁKA ŁOI ŁOM ŁON ŁOŚ ŁÓJ ŁÓW ŁÓZ ŁÓŻ ŁUB ŁUG ŁUK ŁUN ŁUP ŁUT ŁUZ ŁYD ŁYK ŁYP ŁZA ŁZĄ ŁZĘ ŁZO ŁZY ŁŻĄ ŁŻE ŁŻĘ

MAC MAĆ MAD MAG MAI MAJ MAK MAM MAN MAŃ MAP MAR MAS MAT MAŹ MAŻ MĄĆ MĄK MĄT MĄŻ MEE MEJ MEL MEM MEN MER MES MET MEW MĘT MHM MIĘ MIG MIK MIL MIM MIN MIŃ MIR MIS MIŚ MIT MNĄ MNĘ MOA MOB MOC MOD MOI MOL MON MOP MOR MÓC MÓD MÓJ MÓL MÓR MÓW MÓŻ MRĄ MRĘ MRR MRU MUC MUF MUL MUŁ MUN MUR MUS MUŚ MUU MUZ MYC MYĆ MYJ MYK MYL MYŁ MYM MYT MŻĄ MŻĘ MŻY

NAĆ NAD NAJ NAM NAŃ NAP NAR NAS NAT NAW NEF NEK NEM NEP NER NET NĘĆ NIĄ NIC NIĆ NIE NIL NIM NIP NIT NIW NIŻ NOC NOK NOM NON NOR NOS NOŚ NOT NOŻ NÓG NÓW NÓŹ NÓŻ NUĆ NUD NUL NUR NUT NUŻ NYG NYŻ

OAZ OBA OBI OBŁ OBU OBY OCH OĆM ODA ODĄ ODE ODĘ ODM ODO ODR ODY OES OFF OGI OGR OHM OHO OJĆ OKA OKI OKO OKR OKU OLE OLS OMA OMY ONA ONĄ ONE ONI ONO OPU OPY ORA ORD ORF ORK ORO ORT ORU ORZ OSA OSĄ OSĘ OSI OSM OSO OSP OSY OŚĆ OTO OUT OWA OWĄ OWE OWI OWO OZU OZY

ÓCZ

PAC PAĆ PAD PAF PAI PAJ PAK PAL PAŁ PAM PAN PAŃ PAP PAR PAS PAŚ PAT PAW PAŹ PĄK PĄS PEN PEL PER PET PĘD PĘK PĘT PĘZ PFE PFF PFU PHI PHU PHY PIA PIC PIĆ PIF PIJ PIK PIL PIŁ PIN PIP PIT PIW PNĄ PNĘ PNI POĆ POD POI POŃ POP POR POT PÓJ PÓL PÓŁ PÓR PÓZ PRĄ PRĘ PRO PRR PSA PSI PSS PST PSU PSY PUB PUC PUD PUF PUH PUK PUL PUM PUN PUP PYK PYL PYŁ PYR PYT PYZ

RAB RAC RAD RAF RAG RAI RAJ RAK RAM RAN RAŃ RAP RAS RAT RAZ RAŹ RĄB RĄK RĄŚ REA REB RED REF REI REJ REK REL REM REN REP RET REW REŻ RHO ROB ROD ROI ROK ROL ROŃ ROP ROS ROŚ ROT RÓB RÓD RÓG RÓJ RÓL RÓW RÓŻ RUD RUF RUG RUI RUJ RUM RUN RUŃ RUR RUS RUT RWA RWĄ RWĘ RWO RWY RYB RYĆ RYG RYJ RYK RYŁ RYM RYP RYS RYŚ RYT RYZ RYŻ RŻĄ RŻE RŻĘ RŻY

SAD SAG SAK SAL SAM SAŃ SAP SĄD SĄG SEC SEM SEN SEP SER SET SĘK SĘP SIA SIĄ SIC SIE SIĘ SIL SIŁ SIM SIO SIR SIT SIU SIW SKA SKI SNĄ SNĘ SNU SNY SOF SOI SOK SOL SOM SON SOS SOU SÓD SÓL SÓW SPA SRA SRU SSĄ SSĘ STO STU SUK SUM SUŃ SUR SUS SUW SWA SWĄ SWE SYĆ SYF SYK SYN SYP SYR SYT SZA SZU

ŚLĄ ŚLE ŚLĘ ŚMO ŚNI ŚPI

TAB TAC TAF TAG TAI TAJ TAK TAL TAM TAN TAO TAR TAS TAŚ TAU TAŻ TĄP TĄŻ TEJ TEK TEŁ TEN TER TET TEZ TEŻ TĘP TĘŻ TFU TIK TIP TIR TKA TLĄ TLE TLĘ TLI TŁA TŁO TŁU TNĄ TNĘ TOĆ TOG TOK TOM TON TOŃ TOP TOR TOŻ TÓG TRA TRĄ TRĘ TRI TRR TRY TSS TUB TUF TUI TUJ TUK TUL TUM TUP TUR TUT TUZ TUŻ TWA TWĄ TWE TYĆ TYJ TYK TYŁ TYM TYN TYP

UCH UCZ UDA UDO UDU UED UFA UFF UFO UHA UHM UHU UJE UJM ULA ULE ULG ULI ULU ULW UPS URN UST UTA UTĄ UTĘ UTO UTY UZD

WAB WAD WAG WAL WAŁ WAM WAN WAR WAS WAT WAZ WAŻ WĄS WĄŻ WDA WEB WEK WEN WEŃ WET WEŹ WĘD WĘZ WIC WIĆ WID WIE WIG WIJ WIŁ WIN WIŃ WIO WIR WIŚ WIZ WOJ WOK WON WOŃ WOW WOŹ WÓD WÓL WÓŁ WÓR WÓZ WÓŹ WRĄ WRE WRĘ WRR WSI WTE WUJ WYĆ WYG WYJ WYK WYŁ WYR WYZ WYŻ

YAM YHM YHY YIN

ZAD ZAŃ ZAŚ ZĄB ZDA ZEK ZEŁ ZEN ZEŃ ZER ZET ZEW ZEZ ZĘZ ZIM ZIN ZIP ZIU ZJE ZŁA ZŁĄ ZŁE ZŁO ZŁU ZŁY ZNA ZOL ZON ZOO ZUP ZWĄ ZWĘ ZWU ZWY ZYS ZZA

ŹGA ŹLE ŹLI

ŻAB ŻAK ŻAL ŻAR ŻĄĆ ŻĄŁ ŻĄP ŻEL ŻEN ŻEŃ ŻER ŻET ŻĘĆ ŻGA ŻNĄ ŻNĘ ŻON ŻRĄ ŻRE ŻRĘ ŻUĆ ŻUJ ŻUK ŻUL ŻUŁ ŻUP ŻUR ŻYĆ ŻYD ŻYJ ŻYŁ ŻYR ŻYT ŻYW

Marek Podgórski

Zaloguj się

Numerki

DNI WOLNE!