23.07.2021 16:34

77. rajd rowerowy Traugutt Bikers Team czyli "emeryckie all inclusive"

Wyprawa po Ziemi Kłobuckiej (a będąc precyzyjnym geograficznie to na Obniżenie Krzepickie) stanowiła cel 77. rajdu rowerowego Traugutt Bikers Team.
Planowo pierwszą ciekawostką miało być „Dzicze Bagno”. I było. Na miejsce udało się dotrzeć, niestety ze względu na zbyt duże rozlewisko nie udało się nam przejechać wzdłuż całego użytku ekologicznego. Kolejny punkt programu – rezerwat przyrody „Zamczysko” oraz pozostałości po średniowiecznym grodzisku w nomen omen Grodzisku zwiedziliśmy dokładnie wzdłuż, wszerz i w poprzek Szczególne wrażenie zrobiły na nas 200-letnie dęby.
Punkt trzeci w programie rajdu to poszukiwania krzyża postawionego w miejscu rzekomo „przypadkowego”, śmiertelnego postrzelenia Hilarego Lemańskiego, do którego doszło w 1850r. Krążyliśmy po leśnych ostępach, niestety bez sukcesu. Nie udało się odnaleźć miejsca, w którym upamiętniono tragiczną śmierć (a wysoce prawdopodobne, że zabójstwo dokonane przez 4 lata starszego brata - Edwarda Lemańskiego). Nieco zawiedzeni opuściliśmy lasy Leśnictwa Kłobuck, by udać się na zasłużony odpoczynek nad zalew w Zakrzewie. A na miejscu pełen all inclusive. Plaża, pomost i kąpielisko praktycznie tylko dla nas. Pozostało odpocząć i… wrócić.

22.07.2021 14:07

77 rajd startuje w piątek

19.07.2021 18:56

76. rajd rowerowy Traugutt Bikers Team, czyli "to nie jest dobre miejsce na randkę"

Po nieco dłuższych wyprawach przyszedł czas na rajd, który dystansem i tempem byłby dostosowany do możliwości osób, na co dzień nie poruszających się zbyt często jednośladami. Idealnie do tego celu nadaje się podróż „z prądem i pod prąd” Warty oraz jej kanału ulgi – Kucelinki.

Ku mojemu bardzo miłemu zaskoczeniu na nadwarciańskich błoniach, gdzie był ulokowany start rajdu pojawiło się dziewięciu uczestników, w tym aż trzech absolwentów. Nieco leniwie, dostosowując się do nurtu rzeki ruszyliśmy na eksplorację jej brzegów docierając do Słowika, po drodze zahaczając o zbiorniki retencyjne przy stalowni Huty Częstochowa. W drodze powrotnej odwiedziliśmy jeden z największych w Polsce cmentarzy żydowskich.

Pomimo wakacji nie mogłem powstrzymać się od części dydaktycznej. Młodzież dowiedziała się m.in. dlaczego Kucelinka jest strugą (a nie potokiem) oraz wzbogaciła swój słownik o takie pojęcia jak: kirkut, menora, chanuka, macewa, jarmułka. Spacerując po cmentarzu opowiedziałem o jego historii oraz podzieliłem się wiedzą na temat obyczajów związanych z pochówkiem Żydów.

Na koniec pozostawiłem najtrudniejszy pod względem fizycznym i jedyny na trasie rajdu podjazd na Złotą Górę. Wjechali wszyscy :)

Warto podkreślić, że część z uczestników, a będąc bardziej precyzyjnym – większość z Nich, miała do pokonania jeszcze kilkanaście kilometrów by dotrzeć do domu (mieszkańcy Częstochowy stanowili mniejszość). Kolejny rajd niebawem. W planach m.in. wyprawa do grodu w Grodzisku i na Zakrzew w Kłobucku.

17.07.2021 15:30

Nie śpimy, jeździmy.

Aby zachęcić osoby, które nie jeżdżą specjalnie dużo, przygotowałem propozycję rajdu LEVEL BEGINNER.

‘Lajtowe’ 30 km w tempie ok. 15-18 km/h po szutrach wzdłuż Warty i Kucelinki. W bonusie wizyta na cmentarzu żydowskim oraz podjazd na Złotą Górę.

Ruszamy w poniedziałek, obowiązują mailowe zgłoszenia a niepełnoletnich zgody rodziców.

16.07.2021 18:56

75. rajd rowerowy Traugutt Bikers Team, czyli "kiedy ja jadę, nigdy nie pada"

Wszystko zgodnie planem - tak można opisać przebieg 75. rajdu organizowanego pod szyldem nieformalnej grupy rowerowej zrzeszającej uczniów, absolwentów oraz nauczycieli II LO - „Traugutt Bikers Team”.
Były „Lemańskie Jodły” włączone do obszaru Natura 2000, meandry Kocinki, Liswarty i Warty, ujście tej drugiej do trzeciej, kąpiel w tej ostatniej, odpoczynek nad zalewem w Ostrowach nad Okszą i lody w Consonni w Kamyku. Bonusowo odbyła się krótka „lekcja” rozpoznawania zbóż rosnących przy trasie przejazdu oraz porada – po czym rozpoznać jodły.
Niemal całej wycieczce towarzyszyła pilna obserwacja nieba i radarów pogodowych w smartfonowych aplikacjach. Komórkowe wyświetlacze nie napawały nas optymizmem, co chwilę gdzieś w okolicy pojawiały się ikony sygnalizujące nadciągającą burzę z silnymi wyładowaniami. O dobry nastrój w teamie przez całą drogę dbał Piotrek Derda, podkreślając co rusz: „Kiedy ja jadę, nigdy nie pada”. To hasło wycieczki bardzo podtrzymywało nas dzisiaj na duchu, co więcej – sprawdziło się co do joty. „Jakimś cudem” padało wszędzie dookoła, nigdy nie na nas. Dzięki temu, (a może dzięki Piotrowi?) wróciliśmy ‘suchą nogą’ do domów.
Nie mogę nie wspomnieć o bardzo miłej niespodziance. W Kuźnicy na trasie przejazdu oczekiwał na nas dziadek Piotrka Dziewiątkowskiego, który zaprosił wszystkich w odwiedziny. W letniskowym domku zostaliśmy ugoszczeni pysznym ciastem przygotowanym przez babcię chłopaka oraz (zbawienną dzisiaj) zimną wodą. Doceniamy i serdecznie dziękujemy.
W sumie pokonaliśmy 75 km. Mapka z trasą dostępna tutaj https://www.strava.com/activities/5636908018

14.07.2021 18:30

75. rajd rowerowy Traugutt Bikers Team

06.07.2021 20:20

WYNIKI MATURY MIĘDZYNARODOWEJ

Od dnia 6 lipca 2021 absolwenci naszej szkoły, którzy zdawali maturę międzynarodową mogą odbierać wyniki egzaminu. Wszyscy przystępujący do matury międzynarodowej uzyskali certyfikaty. Najlepszy z naszych maturzystów zdobył 44 punkty na 45 możliwych. Serdecznie gratulujemy wszystkim maturzystom i życzymy powodzenia w rekrutacji na wymarzone studia.

Dyrekcja szkoły

II LO

05.07.2021 18:15

74. rajd rowerowy Traugutt Bikers Team

W poniedziałek w samo południe ‘sześciu wspaniałych’ rowerzystów wyruszyło na spotkanie z przygodą. Zgodnie z planem wycieczki poznawaliśmy lokalne ciekawostki i atrakcje. Pierwszą z nich była piąta pod względem wysokości konstrukcja w Polsce – maszt Radiowo-Telewizyjnego Centrum Nadawczego we Wręczycy Wielkiej (a będąc precyzyjnym – w Klepaczce), mierząca 340 metrów (wysokość porównywalna np. z Wieżą Eiffla).
Dalej zagłębiliśmy się w leśne ostępy, by trafić do kompleksu zbiorowisk torfowiskowych wokół oligotonicznego, śródleśnego zbiornika wodnego, znanego pod nazwą „Bagna w Jeziorze” (niektórzy nawet dosłownie „zagłębili się” we wspomnianym miejscu, weryfikując na sobie znane powiedzenie „bagno wciąga” - po kolana Prowadzący rowerzystów zasugerował nastolatkom, że to idealne miejsce, do którego można zabrać dziewczynę na pierwszą randkę, co zostało krótko skwitowane: „Tak, tylko najpierw trzeba tu dotrzeć :)” (w kontekście pokonania 30 km na rowerze).
Źródełko św. Huberta to kolejna destynacja. Oblegane przez ‘lokalsów’ zaopatrzonych w hurtowe ilości butelek i baniaków pozwoliło również nam napełnić bidony. „Jak za darmo, to czemu nie” padł komentarz. Tu ciekawostka – św. Hubert to patron myśliwych i leśników ale w tradycji ludowej czczony jest także jako patron lunatyków i chorych na epilepsję.
Kolejna ciekawostka to najstarsze drzewo w Blachowni – ok. 300-letni, mocno sfatygowany, pokonany przez czas, pioruny i silne wiatry dąb Henryk wciąż nie poddaje się, wypuszczając kolejne gałęzie. Na początku czerwca 2018 roku pod wpływem własnego ciężaru oderwał się olbrzymi spróchniały konar, a pień pękł od dołu do góry, przepoławiając drzewo praktycznie na pół. Ile z niego pozostało można zobaczyć na zdjęciu.
Stąd blisko już do zalewu na rzece Stradomce w Blachowni, którego teren został niedawno poddany rewitalizacji. Objeżdżając akwen nie sposób pominąć wieżę widokową, z której rozpościera się widok na zalew i okoliczne trzcinowiska.
Zgłodniali zawitaliśmy do jednego z lokali usytuowanego przy obiekcie, uzupełniając spalone kalorie.
Zgodnie z planem ostatecznie pokonaliśmy 62 km (choć dwóch z uczestników miało jeszcze w bonusie dojazd do domu: jeden 15, drugi 30 km) w planowanym czasie jazdy poniżej trzech godzin. Uroki wycieczki (oraz inne ‘atrakcje’) spowodowały za to znaczące wydłużenie czasu zaplanowanego na postoje – z jednej godziny do trzech.
Było warto!

03.07.2021 11:39

Wyniki egzaminu maturalnego 2021

5 lipca br. w godzinach 08:0010:00 w serwisie ZIU udostępnione zostaną wyniki egzaminu maturalnego dla każdego zdającego. Obowiązują loginy i hasła przekazane w bieżącym roku zdającym przez dyrektorów szkół.

Należy wejść na stronę https://wyniki.edu.pl, a następnie zalogować się wprowadzając login i hasło lub wybrać inny sposób logowania: profil zaufany, e-dowód lub bankowość elektroniczną.

Świadectwa dojrzałości będą do odbioru w szkole 5 lipca 2021 r. od godziny 12.00, oraz w każdym następnym dniu roboczym w godzinach od 9.00 - 15.00.

Przy odbiorze dokumentu należy okazać się dokumentem tożsamości oraz posiadać maseczkę i własny długopis.